Som
etterforsker hadde jeg i oppgave denne uken å undersøke hvordan den delen av
boken vi har lest har sammenheng med sin litterære periode og hvordan den
eventuelt bryter med denne.
Sult er en nyromantisk og modernistisk
roman skrevet i 1890. Den regnes som den første modernistiske boken i Norge, og
den viktigste boken i vestlig litteratur på 1900-tallet. Og det som er verdt å
legge merke til ved Sult, er
at den både er typisk og bryter med nyromantikken og modernismen.
Romanen
viser typiske nyromantiske trekk ved tematikken. De mest sentrale trekkene i
romanen er angst, fremmedfølelse, og pessimisme, og man får allerede masse
eksempler på disse i den første delen av boka. Hovedpersonen er stadig vekk
redd for å bli sulten, og ikke klare å livnære seg. I starten av boken prøver
han å skrive artikler han kan selge til aviser, men han er veldig kritisk til
seg selv, og er redd for at disse aldri blir bra nok.
Når det
gjelder formen på romanen, kan vi også se typiske modernistiske trekk. Romanen
er blant annet svært subjektiv på alle måter. Det er ingen objektiv forteller,
det er jeg-personen som forteller alt, ingen bestemt hendelsesforløp eller
handling. Den mangler også en rammefortelling, man får ingen hint om hvor han
kom fra eller hvor han skal, bare at han bor for tiden Kristiania. Fortellingen
blir rett og slett veldig lite presis og nærmest gåtefull.
Men
romanen bryter også til tider med perioden den er skrevet i. Tittelen Sult setter et stort fokus på fattigdom,
og det er bare når han er sulten og ikke har penger til mat at hovedpersonen
forteller. Det får frem den forferdelige fattigdommen som fant sted i
Kristiania hvor folk gjorde hva som helst for et brød. Dette stiller jo
spørsmål ved samfunnet, noe som heller er et realistisk trekk. I modernismen og
nyromantikken var det mer vanlig å se på samfunnet i lys av opplevelse,
følelser og fantasi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar